Skocz do zawartości
Bantu

[Poradnik] Lua - Wstęp

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

Zapraszam dziś do poczytania czegoś ciekawego nt. lua i jak zacząć programowanie w tym jakże, znanym i lubianym języku skryptowym, przez profesionalnych twórców gier. Ten język skryptowy był stosowany między innymi podczas tworzenia CryEngine oraz UnrealEngine 3, więc widać, że bardzo profesionaliści się na nim znają i go lubieją. Ja postaram się przybliżyć troszku sztukę programowania w tym języku pod kątem MTA. Na samym początku jednak nie zajmę się zaraz programowaniem, lecz przygotowaniem stanowiska pracy oraz narzędzi, stawianiem serwera, ogólnie wszystko to co jest potrzebne, aby później zacząć tworzyć swoje własne skrypty. Zacznijmy, więc.

Na początek potrzebny nam będzie multiplayer klient + serwer MTA w tym celu należy udać się na stronę http://mtasa.com/ i pobrać stamtąd najnowszą dostępną wersje jest ona jak "byk" widoczna na stronie głównej, po pobraniu należy zainstalować wszystko. Tego kroku nie będę opisywać, chyba każdy wie jak się instaluje programy, a przynajmniej mam taką nadzieję.

Drugim krokiem będzie zaopatrzenie się w jakiś wygodny edytor tekstu, ja polecam Notepad++, według mnie najulubieńszy edytor, obsługuje on masę języków programowania takich jak: C/C++, Lua, Python, HTML, XML, PHP, ActionScript, asm i masę na prawdę masę innych. Download Notepad++

Teraz już mamy praktycznie wszystkie narzędzie nam potrzbne czas zacząć konfigurację serwera. W tym celu musimy odbyć podróż po naszym pięknym dysku twardym do miejsca gdzie znajduje się plik mtaserver.conf, powinien znajdować się on w folderze z MTA server\mods\deathmatch. Teraz uruchamiamy ten pliczek w Notepad++.

Omówię tylko najważniejsze sekcje tutaj się znajdujące pierwsz to:

- servername - tutaj ustalamy nazwę naszego serwera

- serverport - tutaj ustalamy port naszego serwera na localhost powinień być ustawiony na 22003

- maxplayers - to maksymalna liczba graczy, którzy mogą wejść na serwer

- resource - pliki, które wchodzą w skład serwera

Po zatwierdzeniu zmian zapisujemy pliki uruchamiamy plik MTA Server.exe, jeżeli wszystko przebiega pomyślnie powinień pojawić się komunikat, że połączenie zostało utworzone pomyślnie. Raczej na tym etapie nie ma prawa być inaczej, bo jeszcze nie modyfikowaliśmy nic.

Teraz należy odpalić MTA kliknąć na Quick Connect jako IP wpisać: 127.0.0.1, a jak port 22003 i już możemy wejść na nasz serwer  

Na razie tyle rolą wstępu ciekawszymi tematami zajmiemy się już niebawem  

Poradnik stworzony przez Bantu nie zezwalam na kopiowanie go na inne fora bez zgody autora

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja osobiście korzystam z LuaEdit 2010  8)

Jako iż, że jestem początkujący dziękuje za poradnik  :-\

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok. Ale czy może ktoś opisać np. początek skryptu lua? Czym się różni od pawn. Czy da się zrobić takie definicje, że programowanie w lua przeistoczy się w programowanie w pawn?

np w LUA:

#define public function

Coś takiego?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że się da.

Piszesz kod w pawno. Potem konwertujesz kod programem który jest dołączony wraz z serwerem.

I powstaje ci plik lua i ci wczytuje normalnie kody z pawno w mta

Nie testowałem tego ale podobno działa

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Oczywiście że się da.

Piszesz kod w pawno. Potem konwertujesz kod programem który jest dołączony wraz z serwerem.

I powstaje ci plik lua i ci wczytuje normalnie kody z pawno w mta

Nie testowałem tego ale podobno działa

Głupota.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×