Skocz do zawartości
batgang_vsace

MAPPING - map construction, podstawy.

Rekomendowane odpowiedzi

uFu1koB.png

Witam. Jako, iż od dłuższego czasu zajmuje się tworzeniem obiektów, postanowiłem napisać poradnik, odnośnie estetyki ich tworzenia. Wiele osób ma z tym problemy i mam nadzieję, że rozwieje wątpliwości lub naświetlę drogę do dokładnego obiektowania, choćby kilku osobom. Zapraszam.

STAWIANIE OBIEKTÓW NA TEJ SAMEJ SZEROKOŚCI #1

1. Na starcie pobieramy program SA:MP Map Construction, najlepiej stąd. Następnie wypakowujemy paczkę do folderu z naszym GTA, domyślna ścieżka wygląda tak:

C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas

2. Teraz należy zapoznać się z klawiszologią tego programu oraz nauczyć się posługiwania nim. Pomóc w tym może ten poradnik, w którym znajdziemy dokładny opis wszystkich funkcji, które posiada owy program.

3. Gdy już wiemy, jak stawiać pojedyncze obiekty, możemy przejść do zabawy w kreowanie nowych miejsc, upiększanie rockstarowych dzielnic itd. Jednak, by robić to dokładnie i estetycznie - musimy nauczyć się równego stawiania obiektów. Więc dajmy na to - stawiamy sobie przy ścianie kanapę o ID 1712.

z4oVmsW.jpg

4. Jak widać na screenie, koordynaty owego obiektu są następujące:

Pozycja x: 2227.1416; pozycja Y: -1180.4719; pozycja Z: 24.8928;

Teraz, by postawić kolejną kanapę (na przykład 5 metrów w prawo od tej, którą przed chwilą postawiliśmy), należy zmienić jeden z kordów, czasem jest to koordynat X, lecz czasem Y. Zależy wzdłuż której osi przesuwamy obiekt. W tym wypadku, przesuwamy obiekt w prawo/lewo za pomocą edycji osi X. Więc zaznaczamy obiekt i klikamy DUPLICATE, na górnym pasku programu.

5. Teraz klikamy myszką w miejsce, w którym wyświetla się pozycja X i dodajemy lub odejmujemy od podanej liczby pięć, w zależności, w którą stronę chcemy przesunąć dany obiekt. W moim przypadku, w miejsce 2227.1416, wstawiam liczbę 2222.1416.

aO6YBda.jpg

6. Mamy postawione dwie kanapy, które stoją na tej samej szerokości podanej osi. Gdy chcemy przesuwać obiekty w górę/dół, przód/tył - działamy analogicznie, do podanej tutaj sytuacji. Więc jeśli chcemy np. postawić dwie ściany, na tej samej, identycznej wysokości - tworzymy jedną, kopiujemy ją i przesuwamy w bok. Wówczas pozycja Z (wysokość) obiektu, nie zmienia się.

 

*Jeśli otrzymam jakieś propozycję lub wpadnę na pomysł, do napisania części drugiej - wstawię ją w tym temacie. Zapraszam ponownie do sugestii.

Edytowane przez bvrtxk

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

***

Witam po raz kolejny. Postanowiłem pomyśleć trochę nad tym, co mógłbym umieścić w drugiej części poradnika i zarysował mi się w głowie pomysł, na przedstawienie kilku stron oraz sposobów na proste dopasowywanie obiektów. I tego głównie będzie się tyczyć druga część. Lecz najpierw chciałbym pokazać pewien trick, a raczej dodatkową funkcję programu, który można pobrać wyżej (1. punkt w temacie). Funkcja ta, dotyczy konkretniej tego, iż za pomocą wspomnianego urządzenia, możemy generować kod w postaci funkcji: SetPlayerCameraPos oraz SetPlayerCameraLookAt. Funkcje te służą do ustawiania kamery dla gracza oraz ustawienia miejsca, na które ma ona "patrzeć".

***

1. By wygenerować swój kod w postaci:

SetPlayerCameraPos(playerid, posX, posY, posZ); //pozycja kamery
SetPlayerCameraLookAt(playerid, posX, posY, posZ); //miejsce, na które ma ona "patrzeć"

..wybieramy się, do wybranego przez siebie miejsca na mapie San Andreas (ja wybrałem pewien domek w okolicach Las Venturas), przechodzimy do zakładki "Views" w prawym górnym rogu, a następnie klikamy opcję: CopyCameraLookAt() Coords. Wówczas do naszego schowka zostaną skopiowane wspomniane wcześniej dwie linijki kodu, z odpowiednimi koordynatami. W moim wypadku, wygląda to tak:

SetPlayerCameraPos(playerid, 696.1357, 1935.2439, 31.6405);
SetPlayerCameraLookAt(playerid, 696.1145, 1936.2471, 30.9255);

EPDtAVv.jpg

***

Teraz przechodzimy do części, w której przedstawię kilka sposobów, na dobranie obiektów odpowiednich do tego, co chcemy stworzyć. Tak więc na początek, kilka stronek:

1. Wielki spis obiektów z całego GTA San Andreas oraz SA:MP'a; można w nim znaleźć praktycznie wszystko, jednak zdjęcia obiektów są słabej jakości i o małym rozmiarze, co może utrudnić ich szukanie. Dodatkowo screeny są podzielone na dość niejasne kategorię. Mimo wszystko, całość jest na prawdę przydatna:

http://net4game.com/topic/163370-samp-wszystkie-id-obiektow-mtasamp-03e-tymczasowy-spis-obiektow/

2. Lista dobrze posegregowanych i starannie powydzielanych obiektów. W prosty sposób możemy od razu przejść do listy obiektów, które należą do "upragnionej" przez nas kategorii. Jedynym minusem jest brak większości obiektów z SA:MP'a, jednak je, możemy znaleźć w poprzednim punkcie.

http://www.ls-rp.net/topic/62062-lista-obiektow-sampmta/

3. Wyszukiwarka obiektów z SA:MP'a, posiada ona również podział na przeróżne kategorię; bardzo przydatna przy tworzeniu różnych tras na serwery DM, w szybki sposób można wyszukać numerki obiektów takich jak: rury, tunele, przejścia. Jedynym minusem(?) może być to, iż strona jest w całości w języku angielskim.

http://k-dst.de/index.php

4. Wyszukiwarka obiektów z całego GTA:SA i SA:MP'a. Posiada ona wszystkie skiny, obiekty, markery, bronie - bez wyjątków! Wszystko możemy znaleźć wpisując ID, nazwę obiektu lub poprzez dobrze ułożone kategorie.

http://gta-sa-mp.de/forum/index.php?page=Objects

5. Kolejną możliwością (lecz chyba najsłabszą ze wszystkich wcześnie podanych), jest opcja wyszukiwania obiektów po nazwie, w naszym edytorze. By to zrobić, należy przejść do zakładki Objects, następnie kliknąć Add, a w okienku, które się pojawi, wpisać anglojęzyczną nazwę obiektu, np: chair. Plusem tej opcji jest to, iż wyszukane obiekty możemy dodawać sobie do podręcznej listy z boku ekranu. Zaś minusem to, iż nie każdy np. obiekt krzesła ma w swojej nazwie frazę "chair".

OEbvVVj.png

***

Edytowane przez bvrtxk

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W kolejnej części poradnika, chciałbym zawrzeć krótki, lecz przydatny w użyciu spis funkcji związanych obiektami; tym samym delikatnie odbiegnę od tematu tworzenia obiektów, lecz nie zapominajmy, że dokładnie wykonane obiekty, to jeszcze nie wszystko. Dzięki przeróżnym funkcjom możemy odkryć wiele ciekawych możliwości SA:MP'a, by potem np. zmieniać obiekt szyby (1649) w logo jakiejś firmy. Tak więc o to przygotowana przeze mnie lista funkcji związanych z obiektami, wraz z linkami do opisu na wiki:

Tworzenie i usuwanie obiektów.

CreateObject

CreatePlayerObject

DestroyObject

DestroyPlayerObject

Poruszanie i obracanie obiektami.

MoveObject

StopObject

SetObjectPos

SetObjectRot

AttachObjectToPlayer

AttachObjectToVehicle

Sprawdzanie danych obiektów, zapisywanie do zmiennych.

GetObjectPos

GetObjectRot

Zmiana tekstur obiektu.

SetObjectMaterial

SetPlayerObjectMaterial

SetObjectMaterialText

Inne.

IsValidObject

*podane wyżej funkcje zawarte są w includzie stremaer.inc od Incognito.

***

Teraz, gdy znamy już różne funkcje i potrafimy ich używać, możemy przejść do testowania ich, zabawy i używania przy obiektach na swoim serwerze.

Edytowane przez bvrtxk

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×