Skocz do zawartości
Hitowsky

[ROZWIĄZANY]Nauka Pawn

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Chciałbym napisać gamemode truck od zera, ale wróć. Chciałbym się nauczyć języka programowania Pawn. Słyszałem, że wystarczy ogarniać te wszystkie publki itp.  Tak poza tym, jak zacząć? Dacie jakieś poradniki?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć.
Na Twoim miejscu pierw dobrze bym się jeszcze pouczył, czytając różne poradniki lub nawet oglądając poradniki u Sim00n'a.

 

 

Następnie na Twoim miejscu, próbowałbym pisać coś swojego, na przykład mapę drifterską. Jeżeli bym się już czegoś pouczył, na błędach pisałbym GM Truck od 0.
Spróbuj poczytać jeszcze poradniki, bo to nie da się napisać tak, że osoba w 3 dni nauczy się i będzie w stanie napisać GM od 0.
Pozdrawiam! :blush:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, exiatus. napisał:

Cześć.
Na Twoim miejscu pierw dobrze bym się jeszcze pouczył, czytając różne poradniki lub nawet oglądając poradniki u Sim00n'a.

 

 

Następnie na Twoim miejscu, próbowałbym pisać coś swojego, na przykład mapę drifterską. Jeżeli bym się już czegoś pouczył, na błędach pisałbym GM Truck od 0.
Spróbuj poczytać jeszcze poradniki, bo to nie da się napisać tak, że osoba w 3 dni nauczy się i będzie w stanie napisać GM od 0.
Pozdrawiam! :blush:

A dajmy na to, nauczyłbym się dobrze Pawn i byłbym w stanie zrobić takowy gm od 0. Ja tego nie ogarniam, nie ogarniam skąd bym brał te wszystkie definy itp....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No więc dla tego musisz poczytać sobie poradniki.
Musisz wiedzieć jak odpowiednio oskryptować dany system. Powiedzmy chciałbyś zrobić system załadunków, więc będziesz musiał porobić miejsce załadunku, rozładunku i tak poniżej.
Możesz także pobrać dany skrypt z internetu i sobie przeanalizować po kolei kod jak to jest pisane.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, exiatus. napisał:

No więc dla tego musisz poczytać sobie poradniki.
Musisz wiedzieć jak odpowiednio oskryptować dany system. Powiedzmy chciałbyś zrobić system załadunków, więc będziesz musiał porobić miejsce załadunku, rozładunku i tak poniżej.
Możesz także pobrać dany skrypt z internetu i sobie przeanalizować po kolei kod jak to jest pisane.

Rozumiem, że za to odpowiadają koordynaty i pickup?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, exiatus. napisał:

Dokładnie tak.
Ale pamiętaj, że musisz porobić odpowiednie dialogi w których umieścisz powiedzmy legalne i nielegalne towary.

Oglądałem poradniki Nicka, teraz oglądam Sim00na, napisałeś jakiś GM?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sim00n przedstawia podstawowe i bardzo dokładne poradniki w których można się nauczyć samemu już kodować.
Natomiast Nick też robi to samo, lecz on już robi wszystko na szybko. Możesz spróbować od niego się też coś pouczyć.

Pytasz czy pisałem GM? Jak by to ująć, też się dopiero uczę ale już pisałem jakieś podstawki typu DeathMatch, Drift.
Oczywiście takich zaawansowanych gamemodów jeszcze nie pisałem, bo wciąż się uczę no ale cóż... Może kiedyś będę próbował pisać jakiś projekt :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, exiatus. napisał:

Sim00n przedstawia podstawowe i bardzo dokładne poradniki w których można się nauczyć samemu już kodować.
Natomiast Nick też robi to samo, lecz on już robi wszystko na szybko. Możesz spróbować od niego się też coś pouczyć.

Pytasz czy pisałem GM? Jak by to ująć, też się dopiero uczę ale już pisałem jakieś podstawki typu DeathMatch, Drift.
Oczywiście takich zaawansowanych gamemodów jeszcze nie pisałem, bo wciąż się uczę no ale cóż... Może kiedyś będę próbował pisać jakiś projekt :)

Tylko nie wiem czy opłaca się uczyć się tego pawna i wgl, bo mam wrażenie, że poprostu będą takie super serwery, że mój będzie ''pikusiem''

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, to że są lepsze serwery to nie znaczy, że Twój będzie gorszy.
Każdy ma wzloty i upadki, nawet serwery z najwyższej pułki. 
Po prostu nie przejmuj się tym, że jest serwer co ma 100 graczy, tylko rób to co Ci wyobraźnia mówi. Nie przejmuj się tym, po prostu będziesz chciał robić serwer to go rób i nie zmieniaj zdania.
Może akurat Ci się uda coś stworzyć, w przyszłości dołączy może do Ciebie jakiś programista który Ci pomoże.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, exiatus. napisał:

Wiesz, to że są lepsze serwery to nie znaczy, że Twój będzie gorszy.
Każdy ma wzloty i upadki, nawet serwery z najwyższej pułki. 
Po prostu nie przejmuj się tym, że jest serwer co ma 100 graczy, tylko rób to co Ci wyobraźnia mówi. Nie przejmuj się tym, po prostu będziesz chciał robić serwer to go rób i nie zmieniaj zdania.
Może akurat Ci się uda coś stworzyć, w przyszłości dołączy może do Ciebie jakiś programista który Ci pomoże.

Dzięki :) Pomogłeś mi baardzo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli dopiero zaczynasz się uczyć i chcesz to robić to radzę Ci przejść na MTA i pouczyć się LUA :) . Jest tam o wiele bardziej rozwinięty język i masz baaardzo dużo możliwości. :) Przemyśl to, powodzenia !

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, x_O napisał:

Jeżeli dopiero zaczynasz się uczyć i chcesz to robić to radzę Ci przejść na MTA i pouczyć się LUA :) . Jest tam o wiele bardziej rozwinięty język i masz baaardzo dużo możliwości. :) Przemyśl to, powodzenia !

Mi się wydaje, że lua jest trudniejsze. Dasz mi jakiś poradnik?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja uczyłem się PAWN przerabiając honesta i czytając dokumentacje na wiki.sa-mp.com funkcji, których potrzebowałem. Dodatkowo później weszły pluginy itd.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja bym po prostu proponował żebyś sobie kogoś znalazł kompetentnego. Musisz zdać sobie sprawę jakie projekty (zadania) warto przerabiać, żeby nie wchodzić na głęboką wodę bo zazwyczaj wpadniesz w tą dziurę gdzie rzucisz to wszystko po paru dniach. Ponadto kogoś kto podsunie swoje rady chociażby przy rozwiązywaniu problemów oraz pokaże te dobre nawyki w programowaniu.

Edytowane przez Frank

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli myślisz między LUA, a PAWN, ja wybrałbym PAWN

Oczywiście w MTA zrobisz więcej rzeczy, ale to nie jest takie proste, większość osób które uważa LUA za lepsze, bierze te porównania z dupy, ba, 90% z nich pewnie nie stworzyło nigdy żadnego skryptu do gry w LUA, bierze się to z tego, że serwery w MTA są bardziej rozbudowane, pod każdym względem, nie zapominajmy jednak, że SA-MP tworzy jedna osoba, MTA jest open-source i pracuje nad nim większa liczba osób.

Pozwolę Sobie zacytować ciekawy post z forum SA-MPa, autorem ich jest Kalcor

The game is obviously the most important factor. SA-MP is a free mod developed mostly by one person (me) with a starting budget of $20. GTA:SA was a retail game developed by about 100 people with a budget of around $100 million.

You can go in to any part of the GTA:SA map and look around. Someone might have spent an entire week just working on that small section of the city, doing all the meshes, textures, lighting, collisions. The longer you work with this game, the more respect you have for it.

Even after spending 11 years playing this game there are still parts of the GTA:SA map I go to which I'm unfamiliar with. Combine that with hundreds of different vehicle types, everything from bmx's, to RC planes, to boats, to small hovercraft and you've got a pretty ultimate game. I didn't really need to convince people that playing GTA:SA online would be fun.

Having said all that, SA-MP was not an instant success. After the release of SA-MP 0.1 (2006), the total player count had peaks of around 1000. Between 0.2.0 and 0.2.2 (2007), the player peaks were around 2000-4000. After SAC (SA-MP anti-cheat) was removed for 0.2X (2008), the player peaks went up to around 8000. The player peaks for 0.3a (2009) were around 15000.

75% of SA-MP's player growth happened after the 0.3a release, which was five years after the game was released.

There's no single answer to the question. It's a combination of the game, the mod, all the scripts/scripters (including role playing), the communities and people that have stuck around, the growth of broadband internet around the world, the freedom that comes with having a free mod with the ability to make your own server and community etc.

Ultimately it's just word of mouth that made it popular.

Wracając do tematu, proponuję, żebyś obejrzał poradniki Sim00n'a, potem już tylko wikipedia SA-MPa i możesz zacząć tworzyć jakiś prosty skrypt, a gdy się potkniesz jestem pewien że ktoś z forum Ci pomoże ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, ¥ napisał:

Jeżeli myślisz między LUA, a PAWN, ja wybrałbym PAWN

Oczywiście w MTA zrobisz więcej rzeczy, ale to nie jest takie proste, większość osób które uważa LUA za lepsze, bierze te porównania z dupy, ba, 90% z nich pewnie nie stworzyło nigdy żadnego skryptu do gry w LUA, bierze się to z tego, że serwery w MTA są bardziej rozbudowane, pod każdym względem, nie zapominajmy jednak, że SA-MP tworzy jedna osoba, MTA jest open-source i pracuje nad nim większa liczba osób.

Pozwolę Sobie zacytować ciekawy post z forum SA-MPa, autorem ich jest Kalcor

 

 

Wracając do tematu, proponuję, żebyś obejrzał poradniki Sim00n'a, potem już tylko wikipedia SA-MPa i możesz zacząć tworzyć jakiś prosty skrypt, a gdy się potkniesz jestem pewien że ktoś z forum Ci pomoże ;)

Hmm, dzięki za porady. Oglądam Simona, czy to dobrze, że wziąłem sobie mapę i ją po trochu edytuję?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kłótnia o to czy prostokąt jest kwadratem.

Wikipedia:
" A scripting or script language is a programming language that supports scripts, programs written for a special run-time environment that automate the execution of tasks that could alternatively be executed one-by-one by a human operator."
 

#edit
Dopisując słowo od siebie często (może błędnie) języki dzieli się często na to czy wymagana jest kompilacja kodu przed uruchamianiem. Nie kompilowany: php, bash, lua - skrypt, pawn, C(#,++), java - program. Możliwe, że co do tego żyję w błędzie :)

Edytowane przez bocian941

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×